poniedziałek, 7 grudnia 2009

Internet i Social Media w największych krajach - ciekawe badanie Global Web Index

Pojawiło się już wiele prezentacji opisujących pozycję internetu i social media w różnych krajach. Polecam dzisiaj jedną z takich prezentacji: przygotowaną przez firmę Global Web Index. Jej zaletą jest spójność metodologiczna, którą zastosowano w badaniu.

Moją uwagę zwróciło kilka ciekawych danych:

- zróżnicowanie motywacji w korzystaniu z internetu w poszczególnych krajach - są takie kraje jak Niemcy czy Wielka Brytania, gdzie dominują korzyści z wyszukiwania; rola informacyjna internetu jest najważniejsza na takich rynkach jak Rosja, Hiszpania, Włochy i Holandia; krajem w którym motywacja rozrywkowa jest najsilniejsza to Hiszpania; ciekawe w tym zestawieniu jest też poziom ekskluzywności motywacji, która jest bardzo silna w Holandii i Francji, natomiast w takich krajach jak Niemcy czy Rosja dominuje połączenie wpływu kilku czynników (slajd 11 i bardziej szczegółowe uzupełnienie na slajdzie 12)

- motywacja wykorzystania wyszukiwarek bardzo istotnie różni się między krajami; w Chinach jedynie 18% wykorzystuje wyszukiwarki w celu znalezienia produktów do zakupu, w Wielkiej Brytanii jest to już 38% (slajd 13)

- UWAGA!! są kraje (np. Chiny, Japonia) w których więcej osób pisze własnego bloga niż ma aktywny profil w serwisie społecznościowym (slajd 16); zasięg w poszczególnych krajach jest mocno zaskakujący: w przeciągu ostatniego miesiąca jedynie 12% Japończyków aktualizowała swój profil - w Brazylii prawie 60%! (Mój komentarz: dane są na tyle zaskakujące, że zastanawiam się czy badanie było dopracowane od strony językowej - temat do weryfikacji w kontekście innych badań)

- Rosja jako kraj o dużej aktywności w obszarze wykorzystania social media (slajd 19)

- ciekawe zestawienie liczby przyjaciół z "realu" i wirtualnych - tych drugich jest więcej; ciekawe, że w większości krajów średnia liczba przyjaciół z którymi się znamy osobiście jest względnie podobna (około 20 osób), natomiast w wypadku internetowych przyjaźni jest już mocno zróżnicowana (slajd 32)

Ciekawe by było zobaczyć jak w tym kontekście znajduje się Polska. Może w kolejnej fali badania?

Prezentację zamieszczam poniżej.


Więcej o samym badaniu znajdziecie w tej prezentacji firmy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz