poniedziałek, 7 grudnia 2009

SMAC - jak integruje się branża social media w UK. A jak może w Polsce?

Popularność wykorzystania kanału marketingowego (rozumianego jako media jak np. telewizja, ale również poszczególne formy reklamowe, np. marketing w wyszukiwarkach) zależy przede wszystkim od jego atrakcyjności reklamowej. Ta wartość powiązana jest nie tylko z obiektywną skutecznością medium. Jednym z elementów wpływu jest promocja i kształtowanie wizerunku wśród decydentów reklamowych, jak i grupach wpływu (media).

Doskonale to zrozumiała branża reklamowa zakładając IAB, który wykonał świetną pracę dla internetu jako kanału marketingowego. Czy IAB powinno być również platformą promującą social media? Do refleksji nad tym tematem zainspirował mnie wywiad z Maura Curtin, szefową SMAC - Social Media Advertising Consortium, który można przeczytać na blogu Econsultancy. Kilka najważniejszych wątków z wywiadu, jak i lektury strony organizacji:

- celem konsorcjum jest stworzenie wspólnej platformy łączącej różnych uczestników rynku social media: wydawców, agencje i marketerów

- materia social media jest tak skomplikowana i dynamicznie się rozwijająca, rolą SMAC jest aktywny udział w kształtowaniu tego rynku

- pierwsze cele do zrealizowania:

1. wypracowanie powszechnie akceptowalnej terminologii dla social media, wykorzystując mechanizmy wiki

2. opracowanie metodologii pomiaru dla działań w social media; jak dotąd różne firmy prowadzące działania stosują różne wskaźniki opisujące ich efektywność

3. promocja najlepszej praktyki wykorzystania social media w oparciu o comiesięczne prezentacje najlepszych kampanii (case study)

- cele długoterminowe: edukacja branży poprzez szkolenia offline i online (webinar), współpraca z firmami inwestującymi w social media

Można powiedzieć, że takie cele i działania można zorganizować w ramach struktur IAB. Ja jestem jednak sceptyczny i uważam, że środowisko związane z social media w Polsce powinno podążyć podobnym kierunkiem i stworzyć własną, oddzielną od IAB strukturę.

Przemawiają za tym trzy, najważniejsze argumenty:

- social media integrują w sobie działania z różnych obszarów: reklama, PR, działania sprzedażowe, contact center itd. Konieczne jest uzyskanie bardzo szerokiej perspektywy różnych środowisk aby uzyskać pełen obraz (ważne w kontekście poniżej)

- polski IAB jest zdominowany przez grupę kilku największych wydawców internetowych, którzy determinują kształt działań IAB. Ta bardzo wąska perspektywa będzie niebezpieczna dla branży social media - będzie ona bardzo ograniczała promocję potencjału tego kanału. Że tak jest i będzie przekonała mnie całkowicie publikacja dodatku na temat mediów społecznościowych, opracowana przez IAB i opublikowana jako dodatek do Media i Marketing. Całość została zdominowana przez aspekt reklamy, a wypowiedzi musiały uwzględniać reprezentację całego rynku, bez względu na istotność danego gracza na rynku social media

- social media jest zupełnie nowym obszarem marketingu który wymaga otwarcia, nowego podejścia do tej materii - nowa struktura pomoże w lepszej realizacji takiego celu

Temat na tym etapie rozwoju mediów społecznościowych w Polsce wydaje się odrobinę abstrakcyjny. Ale im wcześniej zaangażujemy się w ten temat, tym lepsze perspektywy zostaną zbudowane dla tego kanału marketingowego. Ważny jest zwłaszcza aspekt wypracowania standardów: dopracowanie terminologii i metodologii pomiaru. Takie prace w długim okresie przyniosą wymierny efekt - zapewnią o wiele szybszy rozwój tego kanału marketingowego. Jest to możliwe bez konieczności ponoszenia istotnych nakładów finansowych. Formuła wiki o której jest mowa w wywiadzie jest możliwa do zrealizowania.

Myślę, że temat ten mógłby być przedmiotem dyskusji na kolejnym #rtc.

A jakie są Wasze opinie? Może jednak mam błędną ocenę IAB i to w ramach tej grupy należałoby skoncentrować działania ...

2 komentarze:

  1. Widzisz, IAB jest instytucją wymagającą opłacenia składki członkowskiej. Osobiście, chwilowo jest ona poza moim zasięgiem. Być może dobrze byłoby stworzyć organizację branżową dla firm/osób zajmujących się social media. Osobiście optowałbym za takim rozwiązaniem, ale z założeniem dość ścisłej współpracy z IAB i innymi organizacjami branżowymi. Szczególnie, że część firm będących już w tej organizacji zajmuje się social media.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się z Tobą, że taka współpraca z IAB jest jak najbardziej wskazana, ale jako dwóch niezależnych podmiotów. Sprawa finansowania jest dla mnie całkowicie zrozumiała. W początkowym okresie, koncentrując się w tym obszarze, który zdefiniowałem nie są to szczególnie duże kwoty, możliwe do sfinansowania. W dłuższym okresie finansowanie jest kluczowe dla powodzenia tego przedsięwzięcia.

    OdpowiedzUsuń