piątek, 30 października 2009

Czy działania marketingowe w social media przynoszą efekt

Dzisiaj w mediach branżowych ukazały się wyniki badań przeprowadzonych wśród właścicieli amerykańskich małych firm . Dotyczyło ono skuteczności działań prowadzonych przez nich w serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter etc.). Wyniki okazały się bardzo niekorzystne dla tego kanału komunikacji. Pokazały one, że aż 76% badanych nie wierzy, aby działania w obszarze serwisów społecznościowych były przydatne w generowaniu leadów (a nie jak napisano w polskiej prasie w generowaniu ruchu). Jedynie 12% uznało, że te działania mają pozytywny wpływ. W polskich serwisach zostało to skomentowane jako argument na rzecz wyszukiwarek jako efektywnego kanału biznesowego , jak i to że social media to tylko moda (opinia ta pochodzi od przedstawiciela firmy, która specjalizuje się w SEO).

Temat efektywności działań w social media jest niezmiernie ciekawy. Szkoda, że polskie media publikują tak nierzetelnie przygotowane artykuły, które wpływają na niezrozumienie działań w mediach społecznościowych w szerokich grupach marketerów. Ze szkodą dla nas wszystkich.

Social media (rozumiane tak jak definiuje to Marta Kagan) to prawdziwa rewolucja w marketingu. Rewolucja ta następuje na kilku poziomach, z których tylko jednym jest wykorzystanie mediów społecznościowych jako kanału komunikacji. I wielu polskich przedsiębiorców tego jeszcze nie zrozumiało.

Nie mam wątpliwości, że warto inwestować w działania w social media jako kanał komunikacji, gdyż te działania przynoszą efekt. Ale wymaga to odejścia od klasycznie rozumianej komunikacji i wymaga poznania specyfiki tego kanału - to, że aby być tutaj skutecznym trzeba zaproponować użytecznoś dla konsumenta. I zapomnieć, że sprzedajesz .... Ostatnio ukazał się w Gazecie Wyborczej artykuł o Naszej Klasie. Podane w tym tekście przykłady efektu działań są bardzo spektakularne - jak chociażby 340 tysięcy zapisanych użytkowników w akcji"Letnia szkoła korzystania z telefonu" przygotowana przez Heyah.

Oceniając efektywność działań w social media musimy pamiętać, że mają one inną wartość reklamową niż np. działania w wyszukiwarkach. Media społecznościowe to kanał, który przede wszystkim buduje relację konsumenta z marką i jej postrzeganie. Pozwala na nowo zaangażować konsumenta w markę. I to jest wartość, dzięki której firma jest w stanie uzyskać dobre wyniki konwersji prowadząc działania w wyszukiwarce. Z drugiej strony musimy pamiętać, że social media to relatywnie nowy kanał działań i nie ma jeszcze utrwalonej wartości komunikacyjnej i nie jest jeszcze właściwie osadzony w całości działań komunikacyjnych marketera.

Wpływ rewolucji social media doskonale rozumie ... Google. Ostatnio wprowadzane zmiany w algorytmach wyszukiwania w coraz większym stopniu uwzględniają to co się dzieje w mediach społecznościowych. Teraz pora na polskich reklamodawców.

P.s. A wracając na koniec jeszcze do badania, które było źródłem powstania tego wpisu, to w komentarzach pojawiały się często dwa motywy. Po pierwsze social media jest relatywnie nowym zjawiskiem i nie jest powiedziane, że właściciele małych firm dobrze wykorzystują możliwości tego kanału (rola w całościowej komunikacji). Po drugie - wykorzystanie mediów społecznościowych wymaga zaangażowania dużych zasobów ludzkich (jak chociażby zapewnienie kontentu i prowadzenie dodatkowych działań). I chyba ten drugi element zaważył w mojej ocenie na takich wynikach badania.

1 komentarz:

  1. Chodzi również nie o samą obecność, ale pomysł na zaistnienie w świadomości odbiorców poprzez profile społecznościowe. Musi istnieć synergia pomiędzy wszystkimi kanałami komunikacji używanymi przez firmę:

    http://www.expertsender.pl/media-spolecznosciowe/

    OdpowiedzUsuń