środa, 28 października 2009

Reklama banerowa ma 15 lat

W dniu 27 października 1994 roku została wyemitowana pierwsza reklama banerowa. Pierwsza emisja miała miejsce na stronie hotwired.com . Pierwsze kampanie uzyskały imponujący wskaźnik CTR - 78%. To był początek rewolucji.

Reklama banerowa (czy szerzej reklama internetowa) zmieniła rozumienie oddziaływania reklamy i metody jej pomiaru. Wyszliśmy z puszczy analogowych mediów i uzyskaliśmy feedback - poznaliśmy reakcję Konsumenta.

Czasy się zmieniły. Ewidentnie reklama banerowa przechodzi w ostatnich miesiącach (czy nawet latach) wyraźny kryzys. Traci na korzyść komunikacji w wyszukiwarkach i ostatnio, w mediach społecznościowych.

Ale trzeba też zaznaczyć, że ostatnie miesiące to również próba znalezienia nowego kierunku rozwoju. Z jednej strony w ostatnim czasie zostały opublikowane nowe badania, których celem jest zmiana postrzegania wartości reklamowej banerów. Z drugiej strony zostały wprowadzone nowe, większe formaty, które istotnie zwiększą efekt wizerunkowy reklamy banerowej. Jednocześnie tak wielki gracz jak Google zwiększa swoje zaangażowanie w tym obszarze reklamowym . Dzieje się zatem dużo!

Oczywiście ma to swoje uzasadnienie - ten rynek to ponad 24 miliardy dolarów w 2009 roku!

W komentarzach na konferencji DPCA4, w panelu poświęconym reklamie banerowej przewijały się wątki optymistyczne.

Podzielam te opinie. Uważam, że najbliższe miesiące i najnowsze badania zmienią nasze postrzeganie banerów i w większym stopniu zaczniemy dostrzegać impakt przekazu w tej formie reklamowej (efekt wizerunkowy). Jednak nie zgadzam się z kierunkiem w postaci zwiększania formatów reklamowych. Badania pokazują, że kluczowym elementem dla skuteczności reklamy jest .... oczywiście sam przekaz reklamowy. W mniejszym stopniu są to elementy mediowe. Z tych czynników najważniejszym wydaje się właściwy placement (kontekst). Ostatnie badania pokazały, że najefektywniejsze nie są największe formaty, ale mniejsze formaty mocniej zintegrowane z treścią (np. rectangle). I to w mojej ocenie jest główny kierunek dla rozwoju reklamy banerowej i zmiany postrzegania wartości komunikacyjnej. Bazuje on na pozyskaniu jak największej liczby informacji (czy to na poziomie samej strony czy z perspektywy samego użytkownika), co powinno zapewnić większą efektywność samej reklamy.

Bo jest to jeden z największych paradoksów reklamy internetowej. Jest to komunikacja one-2-one ale jednocześnie w większości wypadków nie wiemy kim jest ten, który reklamę odbiera....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz