poniedziałek, 23 listopada 2009

Case study: kampania porównywarki comparethemarket.com

Działania w obszarze mediów społecznościowych stają się integralną częścią działań marketingowych nowoczesnych firm. Doskonałą ilustrację tej tezy stanowi kampania porównywarki ubezpieczeń samochodowych www.comparethemarket.com.


Uruchomiona na początku tego roku kampania pozwoliła odnieść serwisowi spektakularny sukces. Stał się on jedną z bardziej liczących porównywarek ubezpieczeń samochodowych w Wielkiej Brytanii (patrz wykres z Alexy obok - porównanie do jednego z największych serwisów - gocompare.com). Firma odniosła spektakularny sukces w głownych serwisach społecznościowych: aktualnie posiada na Facebook'u ponad 600 tysięcy fanów, zaś profil na Twitter'ze ma ponad 30 tysięcy obserwujących. I co najważniejsze - kampania przyniosła wymierne efekty biznesowe: poziom zapytań o kwotacje w serwisie wzrosła o 100%, koszt pozyskania użytkownika serwisu spadł o 73%, zaś świadomość marki wzrosła z 20% do 59%!

Jak udało się uzyskać taki efekt? Według Amelii Torode z agencji VCCP, która jest autorem kampanii, kluczowe było 5 elementów:

- stworzenie atrakcyjnego bohatera: agencja stworzyła bardzo zabawną postać Aleksandra Orlova, założyciela serwisu porównywarki ... surykatek; postać została wprowadzona w kampanii telewizyjnej (film poniżej), ale dalsze działania zostały już prowadzone w ramach serwisów społecznościowych



- bazowanie w kampanii na jednej, głównej idei, ale dystrybuowanej przez różne platformy mediów społecznościowych. Kampania wykorzystała każdy z możliwych kanałów - profile na Facebook'u i Twitter, filmy na YouTube i zdjęcia na Flickr; dodatkowo aplikacja na iPhone'a oraz komunikacja B2B na LinkedIn i SlideShare ; dla każdego z kanałów został dostosowany charakter komunikacji

- kampania musi dostarczać materiały do rozmów między ludźmi - kampania bazująca na mediach społecznościowych musi mieć charakter ciągły - to nieustający dialog z użytkownikami; główne profile są w sposób ciągły aktualizowane, tonacja komunikacji utrzymuje wyraźnie zabawny charakter (polecam odwiedziny strony na Facebooku)

- dokładna analiza feedbacku generowanego przez ludzi - agencja dokładnie analizowała feedback uzyskiwany od użytkowników i uwzględniała w dalszych działaniach; w efekcie w mediach społecznościowych nie pojawiały się negatywne opinie

- wyraźne zdefiniowanie profilu kampanii w zakresie rodzaju komunikacji (w wymiarze narracja vs. użyteczność) oraz nadawcy (postać rzeczywista vs. wykreowana dla celów reklamowych)

W całej kampanii branding właściwego serwisu był bardzo mocno ograniczony, co i tak dało doskonały wynik biznesowy.

Prezentację agencji opisującą cały case study umieściłem poniżej.


Jestem ciekaw Waszych ocen tej kampanii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz