poniedziałek, 16 listopada 2009

Email marketing w ecommerce AD 2010

Email marketing jest sprawdzonym kanałem komunikacji marketingowej, zwłaszcza w kategorii ecommerce. Jest to bardzo efektywny kanał komunikacji w sytuacji prowadzenia kampanii sprzedażowych. Różnego rodzaju badania pokazują, że kampanie do własnych baz danych dają najwyższy RoI (jednak niewielu Klientów w Polsce o tym wie!!).

Wykorzystanie tego kanału w dobie eksplozji social media wymaga jednak modyfikacji. James Gurd na blogu Econsultancy sugeruje, że głównym wyzwaniem dla tego kanału jest integracja z innymi formami przekazu marketingowego (w tym przede wszystkim właśnie z social media). Autor proponuje 6 obszarów działań, które należy uwzględnić w strategii działań email marketingowych:

- wykorzystanie komunikacji email do generowania opinii/recenzji na stronie - recenzje zamieszczone na stronie wpływają na decyzje zakupowe; dodatkowo zapewnia to pozytywny efekt dla działań SEO; pozyskane opinie mogą być wykorzystane jako kontent w kolejnych emailach

- modyfikacja "stopki" w emailach i umieszczenie informacji o swojej aktywności w social media (np.linki do profilu na Facebook); powinno to być połączone z promocją tych aktywności

- wykorzystanie techniki "trigger email " - wysyłka zautomatyzowanych email'i powiązanych z informacjami pozyskanymi od konsumentów (jak np. wykorzystanie daty urodzin lub mechanizmu "wish list"); może być to połączone ze stworzeniem dedykowanej stronie na której konsument określi zdarzenia o których chciałby być informowany

- zastosowanie techniki retargetting'u - dużym problemem w sprzedaży online jest wysoki poziom porzucenia koszyka podczas zakupów (dotyczy to większości procesów zakupowych); jednym ze sposobów na zmniejszenie tego wskaźnika jest wykorzystanie techniki retargettingu polegającego na wysłaniu emaila z opisem produktów, które były wybrane podczas niedokończonych zakupów (oczywiście jest możliwe jedynie do osób zarejestrowanych w bazie danych). Badania pokazują, że działania te charakteryzują się wysokim RoI

- zróżnicowanie komunikacji bazodanowej i dostosowanie jej do długości funkcjonowania Klienta w bazie danych - w zależności od fazy komunikacja ma mieć różny charakter; autor identyfikuje 4 fazy: 1/ komunikacja dla nowych Klientów - koncentruje się głównie na emailach powitalnych, ofertach aktywizujących do działania oraz komunikacja promująca funkcjonalności serwisu, 2/program aktywacji (koncetracja na testowaniu efektywności komunikacji), 3/program utrzymania (większa personalizacja komunikacji, która pozwoli uniknąć znudzenia u konsumenta), 4/czyszczenie danych (aktywowanie osób poprzez komunikowanie ofert ograniczonych w czasie, w sytuacji braku reakcji usuwanie rekordu)

- wykorzystanie mechanizmów wirusowych i możliwości rozsyłania emaila do przyjaciół

Jak zaznacza Autor nie są to wszystkie możliwe rozwiązania, ale przez niego sugerowane jako najważniejsze do zastosowania w najbliższych miesiącach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz