środa, 4 listopada 2009

Jak mierzyć efektywność działań w social media?

Kwestia pomiaru efektywności działań prowadzonych w social media jest relatywnie nowa, tak jak sam marketing w mediach społecznościowych. Na tym etapie rozwoju tego segmentu marketingu internetowego większość z nas skłonna jest stosować używane przy innych działaniach sposoby analizowania danych. Oczywiście największą pokusą (zwłąszcza wśród decydentów budżetowych) jest zastosowania wskaźników RoI i pomiar skuteczności sprzedażowej tych działań. Innym rozwiązaniem jest pomiar podstawowych zmiennych w rodzaju ruch wygenerowany na stronie. jednak takie podejście (zwłaszcza pierwsze) nie jest na tym etapie rozwoju rynku możliwe. Wynika to z braku narzędzi, które by pozwalały "wyizolować" efekt działań w social media na poziomie sprzedażowym.

Ciekawy sposób podejścia do pomiaru i definiowania wskaźników przedstawia artykuł na blogu Econsultancy.

Aby dobrze zmierzyć efektywność działań w social media musimy pamiętać, że celem tych działań jest zaangażowanie konsumenta w interakcję z naszą marką. Celem tego zaangażowania może być generowanie "szumu" wokół marki, albo zwiększenie średniego czasu na stronie itd. Przypisując to do pojęcia "lejka sprzedażowego" działania w social media budują świadomości marki, ale przede wszystkim tworzą relację z nią. Strategia social media to dostarczenie narzędzi i rozwiązań, które zapewnią interakcję z marką. Ich wybór zależy od: specyfiki biznesu, grupy docelowej oraz zdefiniowanego celu.

W jaki sposób można to zmierzyć?

Jest wiele możliwych wskaźników do zastosowania. Autor artykułu proponuje 35 wskaźników. Trzeba pamiętać, że ich waga jest bardzo różna. Niektóre z nich są specyficzne dla danego rozwiązania lub interkacji.

Podaje je w moim tłumaczeniu (proszę o wyrozumiałość ...):

1. ostrzeżenia (wskaźniki rejestracji/ w podziale na kanały/ CTR)
2. zakładki (na stronie, poza stroną)
3. komentarze
4. pobrania
5. subskrypcja emaila
6. fani (czegoś lub kogoś)
7. ulubione (dodaj do ulubionych)
8. komentarze (na stronie)
9. obserwujący (kogoś/coś) (followers)
10. prześlij do znajomego
11. grupy (tworzyć/ dołączyć/ całkowita liczba grup/ aktywność w grupie)
12. zainstalowanie widgeta (na blogu, na stronie w Facebooku itp.)
13. zaproś/zachęć (przyjaciela)
14. aktywność na głównej stronie
15. uproszczona forma oceny - lubię/nie lubię to
16. zamieszczanie informacji na stronie
17. elementy personalizacji kontentu (strony, układ, tematy)
18. wpisy na blogu
19. profile
20. strona do wydrukowania
21. ocena
22. zarejestrowani użytkownicy (nowi/ całkowita liczba/ aktywni/ churn)
23. zgłaszanie spamu/nadużyć
24. recenzje
25. ustawienia
26. social media sharing / participation (aktywność na głównych stronach mediów społecznociowych, np Nasza Klasa, Blip czy Flaker itp.)
27. tagowanie (user-generated metadata)
28. testimoniale
29. czas spędzony na głównych stronach
30. czas spędzony stronie (źródło wejścia/strona wejściowa)
31. całkowita liczba uczestników Total contributors (and % active contributors)
32. załadowania na stronę (artykułów, linki, obrazy, video itd.)
33. obejrzane (video, reklama, obrazy)
34. widget (liczba nowych użytkowników. liczba umieszczonych widgetów)
35. lista życzeń (liczba pozycji dodanych do listy)

Zastosowanie takich miar (KPI) ułatwi zrozumienie decydentom istoty działań w social media. Bo każdy decydent w czasach kryzysu chciałby mieć policzone RoI ....

1 komentarz:

  1. paranoja, nikt tego nie policzy;-)

    nie prościej badać konkretny efekt brandingowy przed i po? to, czy badamy social media Jakis np. wybrany okres dzialania) czy akcje propmocyjna nie ma wiekszego znaczenia - wystarczy zdefiniowac czego chcemy sie dowiedziec i zadac odpowiednie pytania

    OdpowiedzUsuń