środa, 18 listopada 2009

Mikroblogging w ecommerce cz.2. - o czym pisać?

O czym może informować sklep internetowy swoich użytkowników na serwisie mikrobloggingowym? Co może być dla nich interesujące? O tym pisze autor wpisu na blogu Econsultancy.

Proponuje on 27 różnych zakresów wpisów, które mogą zainteresować użytkowników, a które są już stosowane przez sklepy. Oto ich przykładowa tematyka:

1. opis ofertach ograniczonych w czasie (np. o nowym modelu laptopa w okazyjnej cenie w danym dniu)

2. poinformowanie o pokryciu kosztów zwrotu zakupionego produktu (badania pokazują, że aspekt kosztów wysyłki jest istotny przy wyborze oferty)

3. pomaganie użytkownikom w podejmowaniu decyzji (np. dla osób zainteresowanych daną kategorią produktów informacja o nowych ofertach)

4. promowanie zdarzeń w innych serwisach społecznościowych, a które mogłyby być interesujących dla użytkownika (np. o darmowe oferty)

5. rozsyłanie testimoniali/opinii naszych użytkowników (opinie użytkowników są bardzo ważne dla budowania wiarygodności sklepu, warto je zatem promować)

6. promowanie oferty tygodnia

7. alerty (dziwne słowo, ale chyba wiadomo o co chodzi) o nowych liniach produktów lub możliwościach zamawiania produktu przed ich premierą

8. promowanie kuponów ze zniżkami na wybrany produkt; zwykle są one w postaci wirtualnych kodów, możliwych do realizacji w ograniczonym czasie - ich realizacja odbywa się przy zakupie (w Polsce są one jeszcze mało popularne, ale np. w Wielkiej Brytanii jest to bardzo popularne narzędzie marketingu afiliacyjnego

9. informowanie o zdarzeniach w świecie offline (istotne zwłaszcza w sytuacjach sklepów obecnych w real'u)

10. przyciągać atrakcyjnych Klientów do tradycyjnego sklepu (osiąganie tego poprzez odpowiednią treść przekazu wpisu na serwisie)

11. prowadzenie prostych badań (zaleta jest oczywista - identyfikacja kwestii istotnych dla naszych Klientów + szybkość tej informacji)

12. rozwiązywanie kryzysów PR (serwisy mikrobloggingowe ze względu na swoją szybkość są bardzo istotnym narzędziem radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi i ten trend będzie się wyraźnie nasilał)

13. informowanie o przerwach technicznych w funkcjonowaniu sklepu (oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem)

14. promowanie nowych funkcjonalności na stronie sklepu

15. komunikowanie ważnych zdarzeń dla danego sklepu (np. pozyskanie nowego inwestora, który zapewni rozwój sklepu -komunikacja istotnych rzeczy z perspektywy Klientów)

16. prowadzenie rekrutacji

17. odpowiadanie rozżalonym sąsiadom (jeżeli mamy sklep offline)

18. edukacja Klientów w zakresie zasad funkcjonowania sklepu - np. komunikowanie ograniczeń w modelach płatności

19. okazywanie miłości do blogosfery (???)

20. informowanie o castingu do reklamy (oczywiście raczej jest to dla dużych sklepów)

21. informowanie o działaniach w social media - np o zamieszczeniu ciekawego filmu związanego z ofertą sklepu

22. informowanie o prezentach z okazji "urodzin" sklepu

23. pisanie o otwarciu sklepu w tymczasowej(sezonowej)lokalizacji

24. zamieszczanie linków do artykułów o naszym sklepie

25. informowanie o zaangażowaniu w działania charytatywne i akcje społeczne (oczywiście w formie zachęcenia naszych Klientów do udziału)

26. budowanie relacji z wpływowymi osobami (przede wszystkim blogerami)

27. prowadzenie proaktywnych działań mających na celu konwersję zainteresowania na sprzedaż

Przedstawione propozycje pokazują, że prowadzenie profilu nie powinno się ograniczać jedynie do komunikowania oferty sklepu (w tym zwłaszcza ofert specjalnych), ale obejmuje również kwestie istotne z perspektywy odbiorcy. Powinny być one budowane z myślą o użyteczności dla naszego Klienta. To pozwali kreować zaangażowanie konsumenta i silną relację z naszą firmą. A to jest właśnie celem działań w social media.

Oczywiście nie wyczerpuje to możliwej do wykorzystania tematyki, nie wszystkie są też możliwe do zastosowania (zwłaszcza jeżeli działamy jedynie online), ale w mojej ocenie są one ciekawą inspiracją do poszukiwania rozwiązań, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał tego kanału marketingowego. Jakie macie propozycje na inne wpisy?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz