sobota, 21 listopada 2009

Synergia SEO i PR - wartości z integracji

Działania prowadzone w poszczególnych kanałach marketingu internetowego w coraz większym stopniu się przenikają. W ostatnim okresie zaobserwowałem prawdziwy wysyp badań pokazujących jak np. reklama banerowa wpływa na wyniki wyszukiwania, podobnie jak social media wpływają na zachowanie konsumenta w Google. Efekt prowadzenia działań w sposób zintegrowany jest bezdyskusyjny.

Ciekawym tematem jest łączenie działań z zakresu SEO i PR.

W firmach zwykle te działania są od siebie maksymalnie oddalone. Wynika to z faktu prowadzenia tych aktywności przez zupełnie różne osoby, przeważnie również zupełnie innym charakterze i sposobie działania. A szkoda, gdyż i w tym obszarze istnieje duży potencjał synergii.

Wymienię kilka obszarów w których współpraca przyniesie bardzo wymierny efekt:

- zarządzanie reputacją online - oba zakresy doskonale się uzupełniają w tym obszarze; działania SEO są w stanie zapewnić poprzez swoje techniki (np. depozycjonowanie) pożądany efekt w wyszukiwarce, zaś działania PR zapewnią ochronę reputacji w innych obszarach (np. tradycyjne serwisy)

- planowanie kampanii - jeżeli osoba odpowiedzialna za SEO będzie zaangażowana w planowanie działań PR to będzie ona w stanie w odpowiedni sposób przygotować firmową stronę internetową; dodatkowo pozwoli to zoptymalizować strategię działań SEM pod kątem słów kluczowych

- praca nad kontentem - jest to zwłaszcza istotne w kontekście pracy nad blogiem; z jednej strony osoby odpowiedzialne za SEO zapewnią odpowiednią ekspozycję postów, z drugiej - osoby odpowiedzialne za PR mogą dostarczyć kontent wzmacniający pozycję w wybranych słowach kluczowych

- budowanie linków - z racji specyfiki działań PR (współpraca z zewnętrznymi firmami) efektywnie zaplanowane mogą dostarczać bardzo pożądane linki przychodzące do serwisu

Kolejnym bardzo istotnym obszarem współpracy tych działów (lub firm zewnętrznych) jest obszar social media.

Niby oczywistości, ale w wielu firmach te działania prowadzone są całkowicie oddzielnie, bez żadnych punktów styku. Jest dla mnie bezdyskusyjne, że warto w planowaniu działań uwzględniać komunikację osób (firm) odpowiedzialnych za działania marketingowe w omawianych kanałach.

A jakie są Wasze spostrzeżenia? Może dostrzegacie inne obszary synergii?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz