- media cyfrowe budują marki- 65% badanych zadeklarowało, że doświadczyło w internecie zdarzeń, które zmieniły ich stosunek do marki; 64% pierwszych zakupów marki odbyło się pod wpływem zdarzenia w internecie (np. wizyta na stronie, reklama, sponsorowane zdarzenia w mediach społecznościowych itd.)
- zachowania związane z markami są na porządku dziennym w internecie, ale zmienia się ich natura; według badań 40% konsumentów zostało fanem przynajmniej jednej marki na Facebook'u, a 26% obserwuje marki na Twitter'ze. Co ich motywuje? W większości oczekują korzystnej oferty od marketera (44% na Twitter i 37% fanów na Facebook'u); dla porównania interesujący kontent motywuje do obserwacji niecałe 23% badanych
- doświadczenie marki w świecie cyfrowym zmienia naturę interakcji konsumenta z marką; ta relacja przechodzi z biernej na aktywną, w której użytkownik staje się "adwokatem" marki;
- konsumenci sami poszukują interakcji z marką; 77% z nich widziało reklamę na YouTube, 69% czytało wpisy na firmowym blogu, 73% zamieściło komentarz na temat marki a 52% z nich pisało na blogu na temat produktów
- strony firmowe w serwisach społecznościowych stają się platformą kontaktu z użytkownikami produktu/usługi; np. 33% osób, które zostają fanem marki w Facebook'u są jednocześnie jej użytkownikami (24% w wypadku Twitter)
W mojej ocenie badanie ma bardzo dużą wartość. Wynika ona z tego, że koncentruje się na dwóch istotnych dla marketera elementach. Jedno jest bardzo istotne - można budować marki jedynie poprzez internet. Jest to bardzo istotne obalanie tabu, jakim jest przeświadczenie, że takim medium jest jedynie telewizja (istotne zwłaszcza w Polsce). Drugi to pokazania jak social media zmieniają zachowanie konsumenta w interakcji z marketerem i jak istotną rolę będą odgrywać w przyszłości.
Musimy pamiętać, że badanie zostało przeprowadzone na bardzo specyficznej grupie docelowej, w której zachowania internetowe są mocno zaawansowane. Ale jest to jednocześnie grupa, która jest w awangardzie zmian. W mojej ocenie zaprezentowane wnioski będą istotne dla polskiego rynku za 2-3 lata. Będzie to kolejny impuls do wzrostu rynku usług marketingowych w nowych mediach.
A jakie są Państwa obserwacje?
Poniżej załączam prezentację wniosków z badania.
FEED: The Razorfish Digital Brand Experience Report 2009 Key Findings
View more presentations from Razorfish Marketing.
Link do strony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz