poniedziałek, 16 listopada 2009

Raport Razorfish - internet buduje marki!

W zeszłym tygodniu ukazał się bardzo ciekawy raport agencji Razorfish. Jest to coroczne badanie, którego celem jest obserwacja wpływu technologii na marki. Badanie zostało przeprowadzone na przeprowadzone na próbie 1000 mieszkańców USA, którzy maja dostęp do szeroko pasmowego internetu, jak i korzystają z usług w internecie (tym również również usług płatnych). Oto kilka najważniejszych wniosków z tegorocznej edycji:

- media cyfrowe budują marki- 65% badanych zadeklarowało, że doświadczyło w internecie zdarzeń, które zmieniły ich stosunek do marki; 64% pierwszych zakupów marki odbyło się pod wpływem zdarzenia w internecie (np. wizyta na stronie, reklama, sponsorowane zdarzenia w mediach społecznościowych itd.)

- zachowania związane z markami są na porządku dziennym w internecie, ale zmienia się ich natura; według badań 40% konsumentów zostało fanem przynajmniej jednej marki na Facebook'u, a 26% obserwuje marki na Twitter'ze. Co ich motywuje? W większości oczekują korzystnej oferty od marketera (44% na Twitter i 37% fanów na Facebook'u); dla porównania interesujący kontent motywuje do obserwacji niecałe 23% badanych

- doświadczenie marki w świecie cyfrowym zmienia naturę interakcji konsumenta z marką; ta relacja przechodzi z biernej na aktywną, w której użytkownik staje się "adwokatem" marki;

- konsumenci sami poszukują interakcji z marką; 77% z nich widziało reklamę na YouTube, 69% czytało wpisy na firmowym blogu, 73% zamieściło komentarz na temat marki a 52% z nich pisało na blogu na temat produktów

- strony firmowe w serwisach społecznościowych stają się platformą kontaktu z użytkownikami produktu/usługi; np. 33% osób, które zostają fanem marki w Facebook'u są jednocześnie jej użytkownikami (24% w wypadku Twitter)

W mojej ocenie badanie ma bardzo dużą wartość. Wynika ona z tego, że koncentruje się na dwóch istotnych dla marketera elementach. Jedno jest bardzo istotne - można budować marki jedynie poprzez internet. Jest to bardzo istotne obalanie tabu, jakim jest przeświadczenie, że takim medium jest jedynie telewizja (istotne zwłaszcza w Polsce). Drugi to pokazania jak social media zmieniają zachowanie konsumenta w interakcji z marketerem i jak istotną rolę będą odgrywać w przyszłości.

Musimy pamiętać, że badanie zostało przeprowadzone na bardzo specyficznej grupie docelowej, w której zachowania internetowe są mocno zaawansowane. Ale jest to jednocześnie grupa, która jest w awangardzie zmian. W mojej ocenie zaprezentowane wnioski będą istotne dla polskiego rynku za 2-3 lata. Będzie to kolejny impuls do wzrostu rynku usług marketingowych w nowych mediach.

A jakie są Państwa obserwacje?

Poniżej załączam prezentację wniosków z badania.



Link do strony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz